Renault Master kontener z windą to samochód dostawczy przeznaczony do transportu towarów wielkogabarytowych. Takim towarem są zarówno produkty przewożone na europaletach, jak też towary o nieregularnych kształtach jak np. meble lub maszyny.
Kontener oferuje więcej niż furgon
Renault Master kontener i furgon w teorii są podobnymi samochodami: oba oferują zamkniętą przestrzeń towarową. W praktyce kontener jest samochodem bardziej uniwersalnym, oferującym więcej możliwości niż furgon. Kontener posiada bowiem:
- płaską podłogę, bez wystających nadkoli (w furgonie nadkola wystają z podłogi)
- prostopadłościenny, regularny kształt (ściany furgonu nie są zupełnie płaskie)
- większą kubaturę z możliwością dostosowania wymiarów pod indywidualne potrzeby (w furgonach ograniczeniem jest gama rozmiarów od L1H1 do L4H3).
Czy kontener musi mieć windę?
Oczywiście, kontener windy mieć nie musi i sam w sobie jest w pełni funkcjonalnym samochodem. Problem w tym, że nie zawsze możesz skorzystać z rampy załadowczej – ani w miejscu załadunku, a nie w miejscu rozładunku. Dlatego winda w wielu przypadkach jest wskazana, a niekiedy bywa konieczna. Dzięki windzie załadunek/rozładunek jest szybszy, wygodniejszy i bezpieczniejszy.
Najczęściej montujemy windę Dhollandia DH-LM.08 o udźwigu 750 kg z platformą 1600 mm. Wielu klientów wybiera również windy Bär Cargolift.
Ściany, drzwi, dach i podłoga
Typ kontenera bezpośrednio związany jest z technologią wykonania ścian. Najpopularniejsze typy kontenera to „plaster miodu”, szkieletowy-aluminiowy, PetPano.
- Ściany kontenera Honey Comb Core z zewnętrz i wewnątrz wykończone są laminatem. Warstwa środkowa wykonana jest z materiału w strukturze „plastra miodu”
- Ściany PetPano wyglądają podobnie jak „plaster miodu”. Różnicę stanowi wypełnienie – rdzeń panelu wykonany jest z pianki PET o gęstości 70 kg/m3
- W kontenerze aluminiowym konstrukcję nośną ścian stanowią profilowane aluminiowe słupki. Z zewnątrz szkielet pokryty jest arkuszami blachy aluminiowej. Ostatnio coraz częściej poszycie aluminiowe zastępujemy panelami z laminatu – są równie lekkie, ale mniej podatne na wgniecenia niż blacha aluminiowa.
Każdy wyżej wymieniony typ kontenera oferuje wysoką wytrzymałość i niską masę, co pozytywnie wpływa na ładowność. Kontener aluminiowy jest konstrukcją sprawdzoną od lat – sztywną i trwałą. Dodatkowym atutem kontenera „plaster miodu” i PetPano są gładkie ściany.
Dach może być przezroczysty lub pełny. Transparentny dach jest nieco lżejszy i wpuszcza dzienne światło, ale w słoneczny dzień wnętrze takiego kontenera bardziej się nagrzewa.
Drzwi boczne zwykle mają szerokość 80 cm lub 90 cm i mogą być umiejscowione z prawej lub lewej strony, w dowolnie wybranym miejscu ściany bocznej. Kontenery z windą nie zawsze posiadają drzwi boczne. Z tyłu często zamiast drzwi występuje zamknięcie klapą. Jeżeli jednak zdecydujesz się na kontener z drzwiami zamiast klapy, to będą to drzwi 2-skrzydłowe, otwierane pod kątem 270o. Drzwi tylne konieczne są przy windach połówkowych.
Podłoga kontenera najczęściej wykonunujemy z wodoodpornej sklejki o grubości 15 mm. Niekiedy istnieje konieczność wzmocnienia podłogi. Stosujemy wtedy grubszą sklejkę 18 mm, którą dodatkowo wzmacniamy gęściej ułożonymi profilami podpodłogowymi.