Nim opiszę zalety najmu długoterminowego, chciałbym przedstawić niegdysiejsze zwyczaje zakupowe wielu moich klientów. Otóż przez lata zdarzało się, że leasingowali samochody w tzw. klasycznym leasingu: z wkładem własnym lub bez wkładu, z wykupem 1%. Samochód ten zwykle po wykupie od razu sprzedawali. Jeszcze przed wykupem od razu podpisywali wniosek na leasing kolejnego samochodu – nie tylko dlatego, by mieć czym jeździć, ale też dlatego, by znów mieć leasing (czytaj: mieć regularne koszty pozwalające wykazywać mniejszy zysk). Praktyka taka nie była jednak pozbawiona wad, gdyż leasing jest kosztem tylko w czasie jego trwania. Po wykupie samochodu za 1% i sprzedaży np. za 30% jest to już znaczący dochód… Umowy leasingu zaczęły się zatem zmieniać – zamiast wykupu w wysokości 1% wartości pojazdu, pojawił się w wykup w wysokości 10% lub 20%. Rozwiązanie takie pozwalało obniżyć wysokość miesięcznej raty, a zarazem wykazać mniejszy zysk po sprzedaży samochodu po jego wykupieniu. To jednak ciągle nie było jeszcze optymalne rozwiązanie. Z jednej strony owe 20% stanowiło opcjonalną wartość wykupu, czyli teoretycznie zamiast samochód wykupować, można go było nie wykupić. Ale jak nie wykupić, skoro realne wartości takich samochodów na rynku wtórnym kształtowały się na poziomie nie 20%, lecz powyżej 30%? Z drugiej strony z tą sprzedażą samochodu poleasingowego też nie jest tak łatwo… O ile bowiem w dużych firmach jest zwykle osoba (fleet manager) zajmująca się pozyskaniem i zbyciem pojazdów, to jak ma sobie radzić ze sprzedażą używanego samochodu np. przedstawiciel wolnego zawodu lub każdy inny indywidualny przedsiębiorca? Proszę sobie wyobrazić, że np. lekarz zamiast leczyć jeździ do komisów, na giełdę lub publikuje ogłoszenia w motoryzacyjnych serwisach ogłoszeniowych… No i stąd już prosta droga do najmu długoterminowego. Mówiąc najprościej chodzi o to, by płacić ratę pokrywającą jedynie różnicę pomiędzy wartością samochodu nowego a samochodu używanego z gwarancją braku konieczności wykupu samochodu.
Najem długoterminowy w oficjalnej ofercie nosi nazwę Renault Business Plan (dla marki Renault) i Dacia Business Plan (dla marki Dacia).