Często słyszę pytanie: co jest lepsze, co się bardziej opłaca - leasing czy najem? Jednoznacznej odpowiedzi nie ma... Wiele zależy od tego jakie mamy plany i możliwości finansowe oraz jak chcemy zorganizować użytkowanie samochodu i na jaki okres chcemy się z nim związać.

Leasing operacyjny praktycznie ogranicza się wyłącznie do finansowania samochodu. Wszelkie kwestie związane z bieżącą obsługą jak np. przeglądy i naprawy oraz ubezpieczenie komunikacyjne obciążają przedsiębiorcę - zarówno w sensie organizacyjnym jak też finansowym.

Wynajem długoterminowy to też jest leasing z dodaną częściową lub pełną obsługą - "full service leasing". W tym najbogatszym wariancie miesięczna rata zawiera nie tylko finansowanie, ale również: przeglądy okresowe i naprawy eksploatacyjne, ubezpieczenie komunikacyjne wraz z likwidacją szkód, opony zimowe wraz ich przechowaniem i sezonową wymianą, samochód zastępczy, kartę paliwową a nawet obsługę door to door. 

Stałość i przewidywalność rat w najmie długoterminowym jest jego niezaprzeczalnym atutem. Kolejnym jest niższa niż w tradycyjnym leasingu rata finansowa. Wynika to stąd, że raty nie pokrywają całej wartości zakupu pojazdu, a jedynie koszt równy utracie wartości samochodu od momentu zakupu, do chwili zakończenia umowy. Wartość końcowa pojazdu jest określana przy podpisaniu umowy najmu, a przedsiębiorca po zakończeniu kontraktu nie musi zajmować się odsprzedażą samochodu na rynku wtórnym.

Moim zdaniem najem długoterminowy to wyższa forma leasingu. Oto jakie właściwości posiada oferowany przez nas program Renault/Dacia Business Plan:

  • Umowa najmu zawierana jest na okres 2-3 lata (samochody dostawcze) lub 2-4 lata (samochody osobowe)
  • Maksymalny przebieg to 160 000 km
  • Wkład własny jest możliwy, ale zwykle nie jest wymagany
  • Rata serwisowa obejmuje wymianę oleju, przeglądy i kontrole w odstępach przewidzianych przez producenta, wymianę lub naprawę wadliwych lub zużytych części mechanicznych w ramach gwarancji i poza nią
  • Samochód zastępczy

W programie Renault/Dacia Business Plan wartość samochodu po zakończeniu kontraktu jest z góry określona. Samochód można po prostu oddać (wariant najczęściej wybierany przez klientów) ale też można go wykupić. 

Nim opiszę zalety najmu długoterminowego, chciałbym przedstawić niegdysiejsze zwyczaje zakupowe wielu moich klientów. Otóż przez lata zdarzało się, że leasingowali samochody w tzw. klasycznym leasingu: z wkładem własnym lub bez wkładu, z wykupem 1%. Samochód ten zwykle po wykupie od razu sprzedawali. Jeszcze przed wykupem od razu podpisywali wniosek na leasing kolejnego samochodu - nie tylko dlatego, by mieć czym jeździć, ale też dlatego, by znów mieć leasing (czytaj: mieć regularne koszty pozwalające wykazywać mniejszy zysk). Praktyka taka nie była jednak pozbawiona wad, gdyż leasing jest kosztem tylko w czasie jego trwania. Po wykupie samochodu za 1% i sprzedaży np. za 30% jest to już znaczący dochód... Umowy leasingu zaczęły się zatem zmieniać - zamiast wykupu w wysokości 1% wartości pojazdu, pojawił się w wykup w wysokości 10% lub 20%. Rozwiązanie takie pozwalało obniżyć wysokość miesięcznej raty, a zarazem wykazać mniejszy zysk po sprzedaży samochodu po jego wykupieniu. To jednak ciągle nie było jeszcze optymalne rozwiązanie. Z jednej strony owe 20% stanowiło opcjonalną wartość wykupu, czyli teoretycznie zamiast samochód wykupować, można go było nie wykupić. Ale jak nie wykupić, skoro realne wartości takich samochodów na rynku wtórnym kształtowały się na poziomie nie 20%, lecz powyżej 30%? Z drugiej strony z tą sprzedażą samochodu poleasingowego też nie jest tak łatwo... O ile bowiem w dużych firmach jest zwykle osoba (fleet manager) zajmująca się pozyskaniem i zbyciem pojazdów, to jak ma sobie radzić ze sprzedażą używanego samochodu np. przedstawiciel wolnego zawodu lub każdy inny indywidualny przedsiębiorca? Proszę sobie wyobrazić, że np. lekarz zamiast leczyć jeździ do komisów, na giełdę lub publikuje ogłoszenia w motoryzacyjnych serwisach ogłoszeniowych... No i stąd już prosta droga do najmu długoterminowego. Mówiąc najprościej chodzi o to, by płacić ratę pokrywającą jedynie różnicę pomiędzy wartością samochodu nowego a samochodu używanego z gwarancją braku konieczności wykupu samochodu.

Najem długoterminowy w oficjalnej ofercie nosi nazwę Renault Business Plan (dla marki Renault) i Dacia Business Plan (dla marki Dacia).

promocyjnyleasingoperacyjny
od 101 %
Leasing ze zniżką na przeglądy i ubezpieczenie
  • Całkowity koszt od 101%
  • Opłata wstępna od 0%
  • Okres leasingu od 2 do 5 lat
  • Ubezpieczenie GAP i/lub ubezpieczenie leasingu
  • Gwarantowana stała rata
  • Promocyjne stawki ubezpieczenia
najem długo- terminowy
Renault Business Plan
Jedna rata - wiele korzyści
  • Finansowanie samochodu
  • Przeglądy okresowe
  • Serwis gwarancyjny i pogwarancyjny
  • Wymiana części eksploatacyjnych
  • Gwarantowany samochód zastępczy
  • Promocyjne stawki ubezpieczenia